Thursday 19 April 2012

wat ruist daar door het struikgewas

Maandag 16 april
Wat er door het struikgewas ruist? Nou ja, een paar olifanten, kuddes zebra’s, impala’s, wat apen en ik. Jawel. En ik. Want terwijl iedereen in Nederland zich nog even omdraait wordt ik om 5.30, nog net voor de wekker gaat wakker getoeterd door twee olifanten die verderop aan het foerageren zijn. Ik blijf nog even liggen. Genietend van het uitzicht op de olifanten die verderop bij de waterhole staan. Ik ben blij dat ik mijn tent niet helemaal dichtgedaan heb gisteravond, maar precies genoeg ruimte over heb gelaten om vanuit mijn bed zo “de tuin” in te kijken. En dan is het gewoon opstaan, een plets water in mijn gezicht, aankleden, nog snel een kop koffie en om 6 uur vertrekken voor een bush walk van twee uur. Dat is nog eens wat anders dan de vertrouwde files op maandagochtend. En als jullie denken dat de bush walk over gebaande paden gaat. Nou nee dus.
Na 5 minuten het pad gevolgd te hebben duiken we de wildernis in. De wildernis is hier een bos met flink wat gras. Voorop de parkranger met een geweer in de aanslag, daarna ik met fototoestel klaar voor gebruik, en daarna Vasco, mijn gids, samen met een verrekijker en nog wat naslagwerk. We spotten zebra’s die nog voordat we ze echt goed hebben kunnen zien ons al lang in de gaten hebben, alarm slaan en weg galopperen. Impala’s die verwonderd opkijken naar dit vroege bezoek en daarna rustig verder grazen. Het gras is hier meer dan knie hoog en nog nat van de ochtend dauw. Wat is dit genieten zeg! Dit is ongerepte natuur op zijn best.
We zijn inmiddels ook in een ander deel beland. Het gras heeft plaatsgemaakt voor struikgewas. Her en der nog laag, maar genoeg om je bij elke stap vast te willen houden. Al snel sta ik tot ongeveer schouderhoogte tussen de struiken. Dan stopt de parkranger opeens. Sttt… voor ons zijn olifanten gespot en ze gaan precies die kant op die wij ook op moeten. Er zit niets anders op dan ze et een omtrekkende beweging te ontlopen. Best spannend moet ik zeggen. En zo arriveren we niet rond 8-en terug in de lodge maar om 8.45. Mijn broek is tot op mijn heupen doorweekt, net als mijn schoenen. En overal moddersporen, zelfs op mijn gezicht. Het ontbijt staat al klaar en ik moet zeggen dat ik daar best trek in heb. Ik besluit dan ook snel dat ik eerst ga ontbijten, en daarna met kleren en al onder de douche spring. Snel de natte spullen ophangen, fotospullen klaar zetten, nog even luieren en dan avontuur twee. Gister aan het einde van de middag heb ik al een gamedrive gemaakt, die stond eigenlijk vandaag weer op het programma, maar dat zou betekenen dat ik pas om 15.30 weer iets te doen heb. En dat is niet echt mijn stijl. Bovendien vond ik de twee uur van gisteren eigenlijk veel te kort. Gisteravond dus al afgesproken dat we vandaag na het ontbijt de hele dag op pad gaan. Dat is meer mijn ding. En zo gaan we om 10.30 voor avontuur nummer twee. In eerste instantie wil de gids ons achter in de gesloten jeep hebben, maar ik zou veel liever in de open laadbak zitten. Terwijl mijn gids denkt dat ik gek geworden ben, want dat is super oncomfortabel worden er twee lege kratjes in de laadbak gezet, kussentjes erop en klaar zijn we. Klaar voor een hele dag kijken en genieten en vooral ook lekker rustig aan kunnen doen. Hier kijken, daar gapen. En hoewel het eigenlijk niet mag neemt de gids ons mee naar de oever van de rivier waar we hipppo’s kunnen zien. Er waait aan de rivier een lekker briesje, en in de schaduw is het hier goed toeven. Dit is echt genieten.
Morgen om acht uur op pad. Op naar Liwonde. Ben benieuwd!

1 comment:

  1. Hoi Lil,

    Wat een avontuur joh! Ik ben plaatsvervangend een heel klein beetje jaloers dat ik er niet ben en mooie foto's kan maken. Geniet er van en ik lees graag je volgende blog. Groet, Jan

    ReplyDelete