Monday 2 April 2012

De eerste indrukken

De eerste indrukken zijn best heftig. Fuel is hier een toverwoord. Als er fuel is is er business. Is er geen fuel dan geen business, of je moet de fuel duur willen betalen op de zwarte markt. Hoorde gisteren dat er in een supermarkt gevochten werd om de laatste suiker. Geen fuel = geen transport = geen bevoorrading. En dat zet je wel even met beide beentjes op de grond. En als er fuel is dan kun je ook niet je simpelweg je tank volgooien... Ik weet nu dat ik liever wat extra betaal voor de benzine dan dat er geen benzine is. Heftig!

Vandaag ook officieel kennisgemaakt met iedereen, en meteen maar de eerste workshop gedaan. Lopen we in ieder geval al een dag voor op schema. Gelukkig werkt iedereen wel mee, zeker tijdens de workshop, hoewel het wel trekken en duwen is. Daarna eerste bevindingen op papier gezet en een start gemaakt met het marketing plan. Gezeten met de marketing manager, die na de lawine aan informatie die ik vanmiddag over hem heen uitgestort heb zich hopelijk beseft dat marketing betrekking heeft op het toale bedrijf. Dat branding een onderdeel is, maar in zijn geval ook huisstijl en PR. Die zich hopelijk ook realiseert dat online en social in het huidige marketing vak niet meer weg te denken zijn en deel uitmaken van de strategie. Dat worden nog wel een paar lesjes...
Tijdens het opzetten van de SWOT en de positionering ben ik echter wel flink geschrokken. Het gaat hier niet over een marketing strategie, maar het gaaat hier uiteindelijk over een veranderingstraject. Marketing is daar maar een heeeeeel klein onderdeeltje van.
Maar het betekent voor mij wel een nieuwe uitdaging. Ook ik moet hier mijn grenzen verleggen, graven in wat ik weet en hoe we alles goed op de rit kunnen krijgen. Een mooie uitdaging waar het marketingplan slechts onderdeel van is.

Morgen workshop 2, proposities bij de barrieres die we vandaag gedefinieerd hebben. Daarna om tafel met de board. Vertellen dat de situatie niet rooskleurig is. Dat er kansen zijn maar dat hij daarachter moet staan en dat er wellicht beslissingen genomen moeten worden die niet leuk maar wel noodzakelijk zijn. Als we alles op de rit hebben ook om tafel met de accountant. Simpelweg kijken wat er kan, wat er moet. Een uitdagend traject moet ik zeggen dat ook behoorlijk veel van mezelf vraagt. Niet twijfelen maar doen. Maar ik ben niet rooskleurig over de toekomst van dit hotel... afijn... to be continued!

3 comments:

  1. Hey Lilian,

    Leuk hoor weer zo'n nieuw avontuur! Geniet en leer...

    Groetjes Wout

    ReplyDelete
  2. Hey Lil,

    Eindelijk even wat meer tijd om bij te lezen. Pfffft, klinkt als een flinke klus in een land dat jou weer iets te zeggen heeft. Ben benieuwd naar het vervolg!

    Liefs,
    Jacqueline

    ReplyDelete
  3. Ha Lil,
    hows life there: hier alleen koud en regen, dus ..... ;-(
    zie dit artikel ter inspi:
    http://www.marketingfacts.nl/berichten/de-nieuwe-realiteit-voor-uw-klantloyaliteit-7-marketingtips-om-uw-succes-te/

    grt Hans

    ReplyDelete