Tuesday 10 April 2012

Paaseieren

Ja, die hebben ze hier dus niet. Gelukkig maar, want zonder die paaseieren hoefde ik ook niet op mijn knieen kruipend de hotel tuin door. Dat is me gelukkig bespaard gebleven. Maar wat heb ik dan wel gedaan.
Afgelopen zaterdag met Alex (hotel manager) Blantyre in geweest. Lekker rondgedwaald over de local markt. Als ik hier ben merk ik hoe ik Afrika eigenlijk mis. Voel me thuis hier. Merk wel dat ik redelijk wat gewend ben en eigenlijk nergens meer vreemd van op kijk. In die zin lijkt Malawi ook op Kenia en nog veel meer op Tanzania. Maar waar ze daar altijd van alles van je willen weten, kan ik hier redelijk rustig lopen. Wat ik wel merk is dat het project me hier behoorlijk bezig houd. Mijn camera zat in mijn tas, maar ik kon me er niet toe zetten te gaan fotograferen. Teveel andere dingen die door mijn hoofd spoken. Ja, ik heb wel foto's gemaakt. Of liever plaatjes geschoten want dat zijn het. Gefotografeerd met mijn hoofd, niet met mijn hart. Weet eigenlijk ook wel dat ik dan eigenlijk niet zou moeten schieten, maar toch wil je dingen vastleggen. Afijn. Tot zover de zaterdag. Heb me eigenlijk wel vermaakt. Alex is plezierig gezelschap om mee op stap te zijn.
En na zo'n dagje rondslenteren heb je dus gewoon spierpijn in je kuiten. Niet zo verwonderlijk natuurlijk, want in Nederland loop ik niet anders dan de hele dag op hoge hakken. Rondslenteren hier is gewoon op mijn slippertjes, en het is hier ook nog eens heuvelachtig. Dus bij de markt, trappetje op, trappetje af. Heuveltje op, heuveltje af. En had ik al verteld dat de straatjes op de markt niet echt vlak geplaveid zijn? Bij deze dus. Mooi excuus ook om de zondag te verdoen in de hotel tuin aan het zwembad. Lekker lui lezend, af en toe even kletsen met de vriendin van Alex die me gezelschap houdt. Ook kennis gemaakt met Kuche Kuche (koetse koetse, zo ongeveer) het locale bier. Helemaal niets mis mee. Drinkt lekker weg, en lijkt meer op ons witbier dan Heineken of Grolsch. En al zo luierend niets doen gaat ook de zondag gewoon rap voorbij. Bedje in, nog even tv kijken en power breakdown. Geen probleem zo rond een uur of 10. Midden in de nacht wordt ik wakker van de TV die plotseling aangaat. Er is weer electriciteit. Airco kan weer aan en dat is best lekker nu. Totdat ik om een uur of half zeven weer wakker wordt omdat de airco uivalt. Opnieuw geen electriciteit. En als ik ga ontbijten nog steeds niet. Dus ook geen koffie, thee of gebakken eitje. Ik ga nog wel aan het werk, maar als om 1 uur ook de accu van mijn computer leeg is moet ik eraan geloven. Gedwongen niets doen. Ben allang blij dat ik mijn e-book opgeladen heb, anders was de verveling best groot. Dus opnieuw een groot deel van de dag nu gedwongen luierend doorgebracht. In de tuin is een grote grill neergezet om iedereen toch van wat eten te kunnen voorzien. Maar het is best lekker als ergens om 7 uur het licht weer aangaat... Tot zover het paasweekend.

Vanochtend management meeting. Had een aantal issues op de agenda gezet die de monden behoorlijk losmaakten. Ik geloof dat ze zich eindelijk realiseren dat het anders moet. Victor heeft open kaart gespeeld over de financiele situatie (agendapunt: lonen nog niet betaald, twee mensen die daardoor niet gekomen zijn), maar ik heb daarbij wel aangegeven dat het feit dat mensen nog niet betaald zijn als een lopend vuurtje door Blantyre kan trekken met alle gevolgen voor het imago van dien. Ook open kaart over aantal andere issues, waarbij hij ook zijn dochter flink tot de orde heeft geroepen.
De strategie ligt er inmiddels ook: naar aanleiding van de workshops en de uitkomsten daarvan letterlijk een strategisch kompas gemaakt. Ervan uitgaande dat de route naar het noorden het belangrijkste is. En dat is in dit geval service. Als ze de route naar het noorden niet kunnen vinden, kunnen ze ook de andere routes niet vinden. Leuk om even met de strategie te freewheelen. Creatief te zijn en zien dat het aanspreekt. Nu de uitwerking. En die ga ik maar simpel houden. Een schema waar ze aan moeten denken als ze van start gaan of projecten op gaan pakken en verder voor elke windrichting een aantal adviezen en aanbevelingen. Hoop dat ik morgen alles af kan ronden om daarna nog een start te maken met e opzet van een loyalty programma. We hebben inmiddels plannen om ook Air Malawi hierin te betrekken omdat die een van onze grootste business partnes is. Hoop dat ik deze week samen met Victor en Eldrigde nog met Air Malawi om tafel kan om te kijken welke mogelijkheden er liggen.

Deze klus is me zeker niet aan komen waaien. Heb er flink aan moeten trekken en moet er nog steeds flink aan trekken. Maar het feit dat ik het gevoel heb dat dat ik zaken recht heb kunnen trekken en ze een richting mee heb kunnen geven sterkt me. Opnieuw realiseer ik me dat ik veel meer kennis heb dan ik dacht. En dat die kennis zich niet alleen beperkt tot marketing. Mooie ervaringen. Letterlijk uit mijn comfort zone. Dat was wat ik nodig had, wat ik wilde... en dan komt het meestal ook.

Nog een paar dagen flink aan de bak... met koffie en gehaktballetjes natuurlijk (af anders wel gebraden kippenpootjes :))

1 comment:

  1. Hoi Lil, wat vind ik dit een mooie post om te lezen. Een echte journey. Is dit een project dat eigenlijk wel een weekje langer mag duren of is het goed zo voor je? Zie je gauw, Ing

    ReplyDelete