Friday 20 April 2012

Fuel problem solved?

Dinsdag 17 april
Fuel problem solved? Ja en nee. Want op het moment dat er op een aantal plekken weer benzine te krijgen is hebben wij juist een probleem met diezelfde benzine. Het verhaal: In de ochtend nog voor we echt op pad gaan mogen we 10 liter tanken van de Majete game reserve. Een betrouwbaar adres want zij zijn zelf ook afhankelijk van de benzine. Tot zover geen probleem, of het moet het papier werk zijn dat door jan en alleman getekend, nagekeken, aangepast etc. moet worden. Als we echter zo’n 45 minuten op pad zijn begint de auto te sputteren. We krijgen hem gelukkig na een paar minuten weer aan de praat en hetzelfde gebeurt nog een aantal keren. Pas in Blantyre zelf geeft de auto echt op. Gelukkig uit het centrum, al op web naar Limbe en valk voor een werkplaats. Geen betere plek voor een auto om er mee op te houden. Al snel blijkt dat de benzine die we getankt hebben gemixt is met water en er zit niets anders op dan de benzinetank onder de auto vandaan te halen, te legen, schoon en droog te maken en weer onder de auto te schroeven. Ook de pomp moet schoon gemaakt worden net als de bougies. En als dat allemaal gedaan is maar hopen dat de auto start. En gelukkig is dat het geval. Het betekende echter wel een vertraging van ruim 6 uur. Waar ik anders net voor de lunch in Mvuu (hippo) Camp zou zijn ben ik nu op tijd om aan te schuiven aan het diner.
Maar het laat aankomen heeft ook zijn voordelen: In het donker de ogen van krokodillen zien door de weerkaatsing van het licht van de zaklamp. (Om in Mvuu camp te komen moet je met de boot de rivier over). Of de vuurvliegjes te zien. Lichtpuntjes waarvan je je afvraagt wat het zijn omdat het simpelweg lichtpuntjes zijn die bewegen. Pas als je je zaklamp erop richt zie je dat het kleine vliegjes zijn. Heet bijzonder. Net als de boottocht naar de overkant van de rivier. Als ik in mijn tent kom schuif ik direct de gordijnen op. Gebiologeerd kijkend naar de prachtige sterrenhemel hier die ik ook gewoon vanuit mijn bed kan zien. Want stel je de tent voor als een rechthoek. De onderste meter is van steen. Een van de korte kanten is ook van steen net als een klein gedeelte van de lange kant (dit is het gedeelte waar de douche en het toilet zijn. Het dak is van tentdoek en de rest van de tent bestaat uit gaas. De wind heeft vrij spel (je kunt de ramen overigens ook van buiten afschermen met tentdoek, wel zo handig als het regent natuurlijk).
Als ik naar bed ga blijf ik gebiologeerd naar de prachtige sterrenhemel staren. Ik probeer ze te tellen maar al snel ben ik de tel kwijt en kan ik alleen nog maar dromen…

1 comment: