Wednesday 26 December 2012

Tegen de wind

Vannacht werd ik wakker door de wind die rond floot. Klapperende ramen en klapperende tanden. Snel de ramen dicht gedaan en ook snel weer diep onder mijn dekbedje. Want brrrrr.... Bij het wakker worden fluit de wind nog steeds. Dat belooft wat voor vandaag. De heldere sterrenhemel van gisteravond heeft plaatsgemaakt voor een donker wolkendek waarin nog geen enkele tekening te zien is. Geen 50 tinten grijs als het licht is maar wel honderd tinten grijs :) Door de wind voelt het meteen ook een stuk kouder. De thermometer geeft -1 aan maar een snelle check op internet leert me dat het aanvoelt als -12. Het pikante setje wordt bedekt met een heerlijk warm thermo shirt, een heerlijk charmant maar o zo lekker warme lange thermo onderbroek. Nog een lekker vrolijk felblauw thermo shirtje en een waterdichte skibroek. Dikke sokken, bergschoenen, een wollen muts en een windstopper completeren het geheel als ik naar buiten ga om spullen in de auto te zetten.

Ik besluit maar gewoon een beetje rond te rijden. Stoppen waar het mooi is en maar zien waar ik uitkom. Natuurlijk zijn er nog plekken die ik wil zien. Het zwarte Baywatch strand met basalt blokken en een paar rotsen die uit zee steken. Als ik daar aankom is het enige Baywatch item een rode reddingsboei die ongeveer 200 meter uit de kust hangt. Klaar voor gebruik, dat dan wel. Het duurt even voor ik uit de auto stap. Ik zie wat mensen terug naar hun auto lopen. Schouders op getrokken. Zwaar leunend tegen de wind. Dus muts op. Windstopper met capuchon aan, daaroverheen lekker warm jack en capuchon op. Wanten aan en camera in de hand. Ik had hier graag wat lange sluitertijd opnames gemaakt maar er is geen stukje beschut strand te vinden. De wind blaast genadeloos en koud. Striemende sneeuw buien meenemend. Dit is de andere kant van IJsland. Uit de hand een foto maken is lastig, net als met een statief. Tegen de wind in leunend loop ik terug. Struikelend als de wind plotseling wegvalt om daarna in volle hevigheid en met een sneeuwbui weer aan te vallen. De wind speelt met me alsof ik een papieren poppetje ben. Als ik in de auto zit en mezelf weer uitgepeld heb ben ik blij met de stoelverwarming en de thermoskan met heet water. Ik rij met de auto het strand een stukje op om mijn koffie en een broodje te nuttigen. Maar ik geloof niet dat de wind dat een goed plan vind. Trekkend en duwend aan mijn auto keer ik maar weer om. Op naar het volgende uitzicht punt. De auto strategisch neerzetten zodat ik aan de luwe kant uit kan stappen. Dik ingepakt een stukje wandelen. De camera laat ik maar voor wat hij is. Bij voet van de gletscher is het zo mogelijk nog kouder. Mijn donsjack is weliswaar heerlijk warm, maar de wind striemt de kou vanaf de gletscher rechtstreeks mijn gezicht in. Gloeiend weer in de de auto.

Zo'n dag als vandaag is een avontuur op zich. Dat is duidelijk! Een paar fotootjes die een andere kant van IJsland laten zien.









1 comment:

  1. Hoi Lil, klinkt alsof je vooral aan het vechten bent tegen de elementen. Zat eergisteren naar Joanna Lumley te kijken die in Noorwegen op jacht ging naar het noorderlicht. Hoop dat het - net als Joanna - uiteindelijk lukt. Lijkt me fantastisch. Warme groet, Han

    ReplyDelete