Friday 28 December 2012

Hot & cold.

Een vreemde dag vandaag. Als ik wakker wordt hoor ik de regen op de ramen tikken. De sneeuw die gisteren gevallen is is nu volledig weg. Mistroostig is het. Als ik om half elf naar buiten ga is het alsof het een regenachtige zondag ochtend om 8 uur is. Ik had me voorgenomen vandaag weer naar Thingvellir te gaan. Maar nu met de regen verander ik mijn plan maar snel. Blue Lagoon lijkt mij een mooie bestemming, want ook winkeln met dit weer is niet echt een pretje. De regen gaat inmiddels over in sneeuwvlokken. Eerst nog nat maar zo langzamerhand begint er zich wel een wit laagje op de weg te vormen. Ook het daglicht lijkt vandaag een baaldag te hebben.

Blue Lagoon is wel bijzonder. Inderdaad lichtblauw grijzig badwater van een graadje of 38. Hoe bijzonder als je dan eerst met je voeten in de sneeuw staat om je vervolgens heerlijk onder te dompelen. Raar om de sneeuw op je gezicht te voelen. Voelen hoe je natte haar bijna bevriest terwijl het in het water zelf meer dan aangenaam warm is. Gelukkig heb ik ook nog een massage kunnen boeken. En wat voor een. De massage vindt plaats in het water. Ik drijf op een soort van yogamatje met een heerlijke natte warme handdoek over me heen en ondertussen doet de masseuse de rest. Raar om je zo te ontspannen, met de sneeuwvlokken op je gezicht, drijvend op een matje. Maar o zo lekker!

Uiteindelijk sneeuwt het dus de hele dag. Als ik rond half zes bij mijn auto komt ligt er een kleine 10 cm. En het sneeuwt nog steeds. Dat wordt een fijne terug reis naar Reykjavik. Door de sneeuw is het zicht minimaal. En terwijl Nederland met dit weer totaal tot stilstand zou komen, raast het leven hier gewoon verder. Net als de auto's die doen als of er geen sneeuw ligt. In Reykjavik is de sneeuw inmiddels aan gort gereden en ontstaan er op sommige plekken levensgrote waterplassen. Heel fijn als er dan net een auto naast je daar doorheen rijdt. Niets meer zien en maar hopen dat het goed komt. En dan komt er een momentje dat het even tegenzit. Mijn ruitenwissers geven er bij een stoplicht de brui aan. Ik kan nog heel even verder rijden maar al snel zie ik echt niets meer. Gelukkig is er een bushalte waar ik even kan stoppen. En dan glijdt ook nog eens de sneeuw die op het dak lag fijn mijn raam op. Nog veel fijner is het dat de auto's die langs rijden het water heerlijk doen opspatten. En als ik na een klein kwartiertje mijn raam weer sneeuwvrij heb en de ruitenwissers weer werkend heb ben ik ook zeiknat. Alsof ik nog niet genoeg water gezien had vandaag. Hoewel dit water een stuk kouder aanvoelt!

Het is nu half elf. Heel even slapen want morgen vroeg op. Met dit weer is het ruim een uur rijden naar het vliegveld. En als ik naar buiten kijk sneeuwt/regent het nog steeds... IJsland zorgt steeds voor nieuwe avonturen!

No comments:

Post a Comment