Tuesday 24 November 2015

A glimpse only

Kyoto. Voor  mij hangt aan de naam Kyoto een heel verhaal. Natuurlijk de verhalen van de geisha's. Het boek memoires van een geisha ga ik zeker opnieuw lezen als ik weer terug ben, en ook de film ga ik weer bekijken. Maar Kyoto is voor mij nog veel meer. Mooie magische plaatjes van oranje aaneengeschakelde poorten:Fushimo Inari Taisha. De plaatjes op internet geven lang niet weer hoeveel van deze poorten er eigenlijk zijn. In de drie uur durende rondwandeling over de berg loop je voortdurend onder deze oranje poorten. Langs tempeltjes ook weer met oranje poorten. Een indrukwekkend geheel! Kyoto is voor mij ook het Gouden Paviljoen. Het boek "het gouden paviljoen"  maakte grote indruk en dan straks met eigen ogen te zien dat is helemaal bijzonder. Maar dat komt morgen! Vandaag bijna de hele dag doorgebracht onder de oranje poorten, slurpend soep gegeten in een van de vele eettentjes en weer terug in Kyoto nog even relaxed aan de koffie om plannen voor morgen te maken.

En dan, zomaar, aan het einde van de middag. Het is al donker als ik door een van de nauwe straatjes richting mijn hotel loop. En daar was ze. Ik keek haar aan. Haar witte gezicht spiegelde in het licht van de lantaarn. Perfecte harmonie. Rode lippen. Verwonderd keek ik haar na. De w-vorm in haar nek die haar huid bloot liet duidelijk zicht baar. Overdonderd. Het klepperen van haar slippertjes tikte nog na als een echo. En daar stond ik. Verwonderd en overdonderd. Ze bestaan echt dacht ik nog. En voor ik er erg in had kwam er nog een langs. In mijn ooghoek zag ik haar aankomen. Maar het schouwspel was te geweldig. te overweldigend. Mijn camera hing als verlamd in mijn hand. Ik kon alleen maar kijken. Genieten. Verwonderen. De wereld van geisha's. Ze bestaan dus echt. Echt zoals in alle boeken, in films. Als je erin in gelooft is het geen sprookje mee. Maar als je het met je eigen ogen ziet worden dromen soms gewoon werkelijkheid.

Vooralsnog bestaat ze als beeld allen nog in mijn hoofd. Ik weet nu echter wel waar ik de grootste kans heb opnieuw een geisha tegen te komen. En deze keer ben ik voorbereid!








No comments:

Post a Comment